reklama

Pre zákazníka všetko...

„Prišiel mi ohlas zo servisu, vymenili Vám harddisk, tým sa vyriešil Váš problém s USB." (Vymenili mi disk? Aký je súvis? Slovami klasika - wtf? Zhruba takéto myšlienky mi prebehli hlavou.) Takto sa začala moja ostatná skúsenosť s reklamačným oddelením istej predajne techniky...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Poďme však pekne po poriadku. Opäť raz sa mi podarilo zložiť práve prichádzajúci hovor. Tá moja šikovnosť mi raz zavarí! Neznáme číslo, volám späť.

"Dobrý deň, tu Kosár, pred chvíľou mi niekto volal z tohoto čísla."

"Dobrý deň, áno, tu XYZ, reklamačné oddelenie v ***, volal som kvôli Vašej reklamácii netbooku Lenovo."

"Áno?"

"Prišiel mi ohlas zo servisu, vymenili Vám harddisk, tým sa vyriešil Váš problém s USB." (Vymenili mi disk? Aký je súvis? Slovami klasika - wtf? Zhruba takéto myšlienky mi prebehli hlavou.)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Harddisk? A... ako... dostanem ho aspoň späť?"

"No to neviem, štandardne sa nezvykne, to by ste si museli priplatiť."

Môj hlas musel znieť vcelku priblblý, keďže pán XYZ urobil pauzu, nech sa z tej informácie preberiem. Skúsil som znova pochopiť:

"Ale nerád by som prišiel o všetky veci, čo som na ňom mal, je pravda, že som si spravil zálohu, ale predsa len..."

Predošlý týždeň som si robil zálohy na všetky možné USB-čka a vyrobil kryptované disky, keďže som už počul o rôznych servisových praktikách. Okrem toho sa tiež tak trochu riadim heslom Data you don't have at least two copies of, is data you don't care for. (Údaje, ktoré nemáš aspoň v dvoch kópiách, sú údaje, na ktorých ti nezáleží.) A keď k tomu pridáme skúsenosť, ktorú som mal s priateľkiným notebookom - zakúpený v obchodnom dome s elektronikou, s originálnym operačným systémom od Billa Gatesa, akurát minulý mesiac vypísal, že je pirátsky. Notebook mal na spodnej strane klasickú známku s licenčným kľúčom. Takže slovenskí obchodníci opäť dokázali, že niektorí sme si ešte stále rovnejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aby som sa ale vrátil k pôvodnej téme, uvediem Vás do obrazu: pozeral som nejaký film na svojom netbooku (N-E-T-B-O-O-K, nie kalkulačka!), keď som nečakane zaspal a on (sa) tak nejako spadol. Z výšky max 20 cm na mäkký koberec - zaklapol sa a ani sa nevypol. Na druhej strane sa však vtedy, asi preto, že koberec mám šedý, rozhodol, že šedú nemá rád. Namiesto nej zobrazoval veľmi škaredú a oči ťahajúcu zelenú. Keď som však pripojil externý monitor, všetko malo správne farby i čitateľnosť. Rozhodol som sa ho dať na reklamáciu (ostávali mi ešte zo 2 mesiace záruky), keďže to nebol deštruktívny pád, mechanické poškodenie nezanechal. Rovnaký úder mu mohla uštedriť aj babka v autobuse cez notebookovú kabelu, v ktorej ho nosím a ani by som si to nevšimol. Povedal som si, že za pokus to stojí. Jedinú ťažkosť mohlo spôsobiť, bolo, že asi dva mesiace po jeho kúpe pred dvomi rokmi som bol natoľko šikovný, že mi naň padla vidlička a zanechala dve maličké odštrbené škvrnky na displeji.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mesiac po tom som sa konečne odhodlal začať zálohy a všetky potrebné prípravy a nakoniec som ho aj zaniesol do servisu. Volali mi týždeň po tom. Moja ostatná replika vyvolala odpoveď:

"No viete, ak Vám vymenili disk, znamená to, že bol asi vadný, a teda ak by sa dalo niečo zachrániť, môžete si o to požiadať, ale nie je to pravdepodobné. Ale ja Vám volám z iného dôvodu. Vaša reklamácia monitora kvôli jeho fyzickému poškodeniu nie je platná, a teda ak si ho chcete dať vymeniť, budete si musieť priplatiť. Za ten disk samozrejme neplatíte, to je v záruke. Ja Vám prečítam, čo mi napísali: Vážený zákazník, ... (bla bla) vymenili sme Vám matičnú dosku, tým sa problém USB vyriešil - ahááá, tak teda matičnú dosku, nie disk - ..." Tu som si vydýchol, a zároveň ten človek na druhom konci 'drátu' akosi v mojich ušiach stratil na vážnosti. Disk a USB?! Každopádne: " (bla bla) ... na zariadení bola zistená závada, na ktorú sa záruka nevzťahuje ... skrátka, pane, môžete si priplatiť presne 209,57 €, ak chcete, aby Vám ten monitor vymenili."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No áno, s tým som musel rátať. Ukončil som hovor s odmietavou odpoveďou a čudným pocitom, že ma niekto pekne ťahá za nos, keď oprava displeja stojí viac cez polovicu pôvodnej ceny celého netbooku. Ako som nedávno po prehliadnutí momentálnej ponuky netbookov zistil, do 300 € môžem kúpiť podobný model s lepšími parametrami, takže táto oprava neprichádzala do úvahy.

Týždeň po tomto telefonáte mi prišla sms, oznamujúca, že mi "uznali reklamáciu a môžem si prísť po opravený výrobok". Medzičasom som sa o telefonáte zhováral s priateľkou i kamarátmi a všetci ma huckali do toho, aby som spravil scénu, keď si poň pôjdem, pýtal si manažéra, a tak možno dosiahnem, že mi ho nakoniec opravia zadarmo. Symptómy, ktoré preukazoval totiž priamo naznačovali, že je poškodený kábel medzi grafickou kartou a displejom, niektorý konektor alebo napojenie grafickej na matičnú dosku. S mechanickým poškodením displeja to teda nemá ani zamak spoločného.

Mne podobným pacifisticko-apatickým postojom som však žiadnu scénu nespravil, prevzal som si netbook a zapol ho na lavičke pri vchode do inkriminovanej predajne v istom nákupnom centre v Bratislave. A koľké prekvapenie a radosť, zmiešané s opovrhnutím nad servisnými 'technikmi', keď sa všetky farby zobrazovali v poriadku! Trikrát juch!

Prečo som sa rozhodol o tom napísať? Lebo ma to hnevá. Hnevá ma, že autorizovaný servis, ktorému by človek mal môcť dôverovať, vykoná robotu na úrovni psychiky snobského lenivca: "Nefunguje? Vymeniť!" Tí mantáci ten displej ani počítač ani len nezapli! Lepší servis vykonám doma v garáži. Poučenie, pokiaľ je závada v záruke, rozhodne ju dať na reklamáciu. Avšak nenechávať v reklamovanom počítači citlivé dáta, obzvlášť ak nemáte šifrované disky. A vôbec, nečakať od tej reklamácie divy. Aj technici sú predsa ľudia. Presnejšie slovenskí ľudia. A ako mnohí iní slovenskí občania, aj oni majú často elastické svedomie a snažia sa vyžmýkať zo systému čo najviac. Keď môžu, vymenia, čo sa len dá a pri prvej možnosti oderú nevedomého zákazníka o nejaké tie peniaze, lebo produkt nespadá do záruky.

Môj záver? Slovo do boja - hádajte sa s technikmi rovnako, ako ste zvyknutí to robiť v banke alebo na úrade, prípadne sa poraďte s niekým, kto sa v problematike vyzná a technické záležitosti riešte s jeho pomocou. Nenechajte sa oklamať len preto, že v danej oblasti nie ste dostatočne zdatní.

Z tejto situácie som vyšiel dobre, až výborne! Ale mohlo sa stať, že by som bol súhlasil s opravou a zaplatil by som vyše 200 € za zbytočnú opravu, pričom jej zbytočnosť by som už nemal ako zistiť. Alebo ak by bol problém inde ako na matičnej doske, aj tak by oprava toľko isto nestála, takže by si na mne dobre zarobili - šanca, že po páde z nanajvýš 20 cm na mäkký koberec, by sa poškodil samotný displej je mizivá (pokojne ma opravte, ak sa mýlim), a teda jeho výmena by bola zbytočným luxusom.

A neviem ako Vy, ja nemám rád, keď sa so mnou snažia vybabrať...

Kajo Kosár

Kajo Kosár

Bloger 
  • Počet článkov:  1
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Študent matematiky na FMFI UK v BA, romanticky očakávajúci zlepšenie stavu spoločnosti na SR, rovnako ako aj školstva. Ako lektor, doučovateľ sa na ostatnej zmene snažím popracovať aj sám. Rád učím, ale aj pučujem, a preto niektorým ľuďom mierne leziem na nervy z času na čas :) Inak veselý, občas impulzívny, občas nervózny, za každú srandu a snažím sa využívať príležitosti, ktoré sa naskytnú :) Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu